Trzymaj formę!To inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym, dwukierunkowym podejściu:
|
$1
PROJEKT PROGRAMU EDUKACYJNEGO „TRZYMAJ FORMĘ” realizowanego w Prywatnej Szkole Podstawowej SMYK w Bielsku-Białej w roku szkolnym 2023/2024 wraz z podsumowaniem.
Cel główny: Celem programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród dzieci i młodzieży szkolnej, ich rodzin i środowiska lokalnego poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, czyli promocję aktywności fizycznej oraz prawidłowego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży.
Cele szczegółowe:
- Poszerzenie wiedzy na temat zdrowego żywienia, zbilansowanej diety, aktywności ruchowej.
- Kształtowanie umiejętności niezbędnych do utrzymania dobrego zdrowia i kondycji fizycznej.
- Uświadomienie zagrożeń dla młodego organizmu – anoreksja, bulimia.
- Propagowanie zdrowego trybu życia.
- Zwiększenie aktywności ruchowej poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego oraz na zawodach sportowych.
Cele wychowawcze:
- uczeń potrafi aktywnie wypocząć,
- uczeń zna higienę przygotowywania i spożywania posiłków,
- uczeń pogłębia zainteresowanie problematyką prozdrowotną,
- uczeń przekazuje zdobytą wiedzę swojej rodzinie, rówieśnikom.
$2
ZASADY REALIZACJI PROGRAMU
1. Adresaci projektu:
Uczniowie i nauczyciele klas VI– VIII Prywatnej Szkoły Podstawowej SMYK w Bielsku-Białej oraz ich rodziny, środowisko lokalne.
2. Realizatorzy projektu:
Koordynator: Pedagog szkolny
Inni nauczyciele odpowiedzialni za realizację założeń tego programu: ??
- nauczyciele wychowania fizycznego,
- wychowawcy,
- pielęgniarka szkolna,
- opiekunowie świetlicy szkolnej,
3. Termin realizacji: rok szkolny 2023/2024.
4. Program realizowany będzie na lekcjach: godzinach wychowawczych, lekcjach wychowania fizycznego oraz różnych formach zajęć sportowych, a także zajęciach pozalekcyjnych. ??
$3
DZIAŁANIA DOTYCZĄCE REALIZACJI PROGRAMU „TRZYMAJ FORMĘ”
- Przekazanie kadrze nauczycielskiej informacji o przystąpieniu szkoły do kolejnej edycji programu „Trzymaj formę!” podczas zebrania Rady Pedagogicznej
- Zapoznanie wszystkich uczestników i realizatorów programu z jego założeniami i harmonogramem.
- Propagowanie zdrowego żywienia i higienicznego trybu życia na lekcjach przyrody, biologii, techniki, wychowania fizycznego, wychowania o życia w rodzinie, plastyki, godzin wychowawczych, zajęć świetlicowych i pozalekcyjnych (cały rok szkolny).
- Prowadzenie podstrony internetowej na stronie www szkoły poświęconej programowi „Trzymaj Formę” (cały rok szkolny).
- Przeprowadzenie badań BMI (Body Mass Index) na wybranej grupie uczniów. Celem badań jest sprawdzenie prawidłowej masy ciała (pielęgniarka szkolna).
- Propagowanie i wdrażanie 10 zasad prawidłowego żywienia opracowanych według Instytutu Zdrowego Żywienia w Warszawie: ulotki, plakaty, reklama, zajęcia praktyczne (cały rok szkolny).
- Praktyczne zaznajamianie uczniów z produktami żywnościowymi i ich składem (cały rok szkolny):
• Zawartość składników produktu spożywczego – umiejętność czytania etykiet (np. dodatki do żywności, które samodzielnie nie są przeznaczone do spożycia – dodane do produktu wpływają na jego trwałość, konsystencję, barwę, zapach lub smak). - Propagowanie aktywnego stylu życia poprzez zajęcia wychowania fizycznego i różnorodne formy zajęć pozalekcyjnych (cały rok szkolny):
• Gry i zabawy rekreacyjno – sportowe,
• Zajęcia pozalekcyjne-kółko piłki nożnej,
• Promowanie marszów nordick walking,
• Zajęcia pozalekcyjne – kółko taneczne,
• Zajęcia pozalekcyjne – kołko cheerleaderki.
• Organizowanie środowiskowych imprez rekreacyjno – sportowych, np. „Sportowy Dzień Dziecka”.
• Organizacja Szkolnych Turniejów w grach zespołowych.
• Organizowanie pogadanek na temat zdrowej żywności. - Pedagogizacja rodziców w zakresie treści promowanych w projekcie: ankiektyzacja, pogadanki, spotkania z dietetykiem (podczas wywiadówek, imprez integracyjnych i innych spotkań).
- Realizacja projektów edukacyjnych o tematyce zdrowego trybu życia: „Chemiczne składniki żywności” – lekcje chemii, „Jakich informacji dostarczają etykiety produktów spożywczych?” – lekcje biologii, „Fast food – dlaczego jest niezdrowy?” – lekcje przyrody, „Anoreksja i bulimia – choroby związane z żywieniem” – lekcje biologii (cały rok szkolny).
- Dobre praktyki – dawanie przykładu własnym zachowaniem, np. wspólne z uczniami jedzenie II śniadania; propagowanie picia wody, jedzenia warzyw i owoców, aktywności sportowej np. poprzez gimnastykę śródlekcyjną; włączanie rodziców do działań.
- Tworzenie gazetek ściennych o tematyce zdrowego trybu życia (cały rok szkolny). Realizacja programów edukacyjnych, np. „Warzywa i owoce w szkole”, „Szkoła Promująca Zdrowie”. Promowanie w szkole zdrowego trybu odżywiania poprzez wprowadzenie codziennej dostępności do owocowych/ warzywnych przekąsek dostarczanych przez lokalnego dostawcę.