Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 5/2020/2021 (kliknij, aby pobrać w postaci dokumentu pdf)
PROCEDURA ORGANIZACJI PRACY w Prywatnej Szkole Podstawowej Smyk w sytuacji zawieszenia zajęć.
Procedura dotyczy sytuacji gdy:
- Uczeń przebywa na kwarantannie.
- Zawieszone są zajęcia dla klasy.
- Zawieszone są zajęcia dla etapu edukacyjnego lub całej szkoły.
INFORMACJE OGÓLNE
- Procedura organizacji pracy została opracowana z uwzględnieniem informacji od rodziców, uczniów i nauczycieli po zdalnym nauczaniu w okresie zawieszenia zajęć w roku szkolnym 2019/2020.
- Szkoła wykorzystuje do zdalnego nauczania platformę Classroom i dziennik elektroniczny. Z aplikacji tych uczeń może korzystać na komputerze, tablecie lub telefonie – dla których dedykowane są specjalne aplikacje.
- Nauczyciele mogą wykorzystywać inne platformy edukacyjne w porozumieniu z rodzicami uczniów i za zgodą dyrektora.
- Wszyscy uczniowie klas IV – VIII zostali przeszkoleni w zakresie korzystania z platformy Classroom.
- Praca zdalna może odbywać się:
- a) synchronicznie – nauczyciel i uczniowie pracują w jednym czasie, np. wideolekcja (spotkanie) na platformie, czat.
- b) asynchronicznie – w różnym czasie, np. nagrania lekcji, prezentacje, linki do materiałów edukacyjnych, dokumenty, filmy udostępnione uczniom na platformie/w sieci, notesy zajęć na platformie.
- c) łączenie pracy równoległej z pracą rozłożoną w czasie, np. wykonanie wspólnie mini projektu, poszukiwanie informacji w celu rozwiązania problemu, a następnie przygotowanie prezentacji efektów wspólnej pracy.
- d) konsultacje, podczas których nauczyciel jest dostępny on-line dla uczniów, (rozmowy indywidualne wideo, rozmowy głosowe na czacie platformy Classroom).
- Procedura organizacji pracy zostaje udostępniona do wiadomości nauczycieli, uczniów i rodziców przez dziennik elektroniczny i na stronie internetowej szkoły.
UCZEŃ PRZEBYWA NA KWARANTANNIE
W klasach I – III
- Wychowawca przesyła informacje przez dziennik elektroniczny materiały przygotowane dla klasy i zadania do wykonania w domu pod kontrolą rodziców.
- Wychowawca informuje rodziców, które zadania/ćwiczenia rodzice powinny być przesłane do sprawdzenia, a które będą sprawdzone po zakończeniu kwarantanny/po powrocie do stacjonarnego nauczania.
- Po sprawdzeniu zadań/ćwiczeń wychowawca udziela informacji zwrotnej.
W klasach IV – VIII
- Nauczyciele przedmiotów koordynują działania uczniów, przebywających na kwarantannie, utrzymują stały kontakt z rodzicami tego ucznia i jeżeli sytuacja tego wymaga, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Nauczyciele przedmiotów, w miarę możliwości, mogą umożliwić uczniowi/uczniom uczestniczenie w lekcji on-line.
- Wykonane zadania domowe uczeń przesyła lub przekazuje w terminie i w sposób uzgodniony z nauczycielem przedmiotu.
ZAWIESZONE SĄ ZAJĘCIA W KLASIE
- Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach on-line. W przypadku nieobecności ustala przyczynę tego zdarzenia.
- Wychowawca, we współpracy z innymi nauczycielami, ustala poziom zaangażowania uczniów, ich aktywność w trakcie zajęć oraz pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów.
- Wychowawca, dostosowuje tematykę lekcji wychowawczych do pojawiających się problemów związanych ze zdalnym nauczaniem i pandemią.
- Wychowawca współpracuje z nauczycielem współorganizującym kształcenie specjalne dla uczniów z orzeczeniami.
- Nauczyciele przedmiotów i pedagodzy są dostępni dla uczniów i rodziców on-line, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
- Nauczyciele uczący w klasie współpracują ze sobą: uzgadniają zakres i liczbę prac zadawanych uczniom, sposoby udzielania informacji zwrotnej, realizacji zajęć wychowania fizycznego i przedmiotów artystycznych.
ZAWIESZONE SĄ ZAJĘCIA DLA ETAPU EDUKACYJNEGO LUB CAŁEJ SZKOŁY
- Dyrektor szkoły wyznacza minimalną liczbę lekcji on-line z poszczególnych przedmiotów, czas ich trwania i opracowuje plan zajęć tygodniowych.
- Liczba lekcji on-line wynika z liczby godzin danego przedmiotu w szkolnym planie nauczania.
- Dyrektor, we współpracy z wychowawcami, ustala sposób potwierdzania uczestnictwa ucznia na zajęciach on-line oraz sposób i usprawiedliwiania nieobecność.
- Nauczyciele współpracują ze sobą: ustalają treści kształcenia, które będą realizowane w poszczególnych klasach, i rekomendowany sposób ich realizacji (narzędzia, metody i formy).
- W zakresie metodyki nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele są ze sobą w stałym kontakcie on-line, dzielą się doświadczeniami, spostrzeżeniami, współpracują przy tworzeniu materiałów edukacyjnych do pracy zdalnej, dzielą się nimi, wspólnie pracują nad zadaniami domowymi dla uczniów.
- Nauczyciele tak aranżują zajęcia, aby uczniowie korzystali wzajemne ze swojej wiedzy i umiejętności – dyskusje, wymiana poglądów.
- Pedagodzy i nauczyciele specjaliści w razie potrzeby:
- a) wspomagają wychowawców w opracowaniu scenariuszy i prowadzeniu lekcji wychowawczych,
- b) opracowują materiały dostosowane do potrzeb uczniów wynikających z określonych sytuacji,
- c) udostępniają linki do wartościowych filmów lub tutorialu z Internetu,
- d) tworzą krzyżówki, quizy on-line odnoszące się do przeżywanych emocji,
- e) wspomagają nauczycieli w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w czasie zajęć on-line,
- Nauczyciele wychowania fizycznego opracują dla poszczególnych klas zestawy ćwiczeń wzmacniających mięśnie posturalne, które biorą udział w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała i ćwiczenia oddechowe, rozluźniające ciało.
- Nauczyciele świetlicy współpracują z wychowawcami i nauczycielami uczącymi w klasach I-III (opracowują zabawy muzyczno – ruchowe, propozycje prac plastyczno – technicznych, wirtualne spacery po zamkach, kolorowanki, poszukują materiałów w sieci, które można wykorzystać przy konstruowaniu scenariuszy lekcji.
- Zajęcia terapeutyczne, które odbywają się online, koniecznie z wizją i trwają 30 minut. Po zajęciach rodzic otrzymuje wskazówki do pracy i następuje demonstracja ćwiczeń, jeśli rodzic jest w domu. Jeśli rodzica nie ma, informacja zwrotna przekazywana jest w formie elektronicznej. Wysłane są materiały do pracy w domu.
WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA UCZNIÓW
- W czasie pracy zdalnej nauczyciele ustalają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za:
- a) sprawdziany, kartkówki, testy,
- b) pracę domową (prace pisemne, karty pracy, zdjęcie wykonanej pracy, nagranie itp.),
- c) wypracowanie,
- d) inne prace, np.: referaty, prezentacje, projekty itp.,
- e) rozwiązywanie testów, quizów, rebusów itp.,
- f) odpowiedź ustną.
- Nauczyciel określa sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz decyduje, które zadanie będzie podlegało ocenie.
- Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych na platformie, lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą elektroniczną.
- Wszystkie prace, które nauczyciel zlecił uczniom jako obowiązkowe, podlegają ocenie. Nie oznacza to jednak, że ocena musi być wyrażona stopniem.
- Uczeń ma możliwość poprawienia ocen niedostatecznych otrzymanych za zadania wykonywane w czasie zdalnego nauczania w sposób i w terminie ustalonym przez nauczyciela.
- Informacja na temat przeprowadzania testów sprawdzających wiedzę powinna być umieszczana odpowiednio wcześniej w dzienniku elektronicznym zgodnie z przedmiotowymi zasadami oceniania. Należy określić datę i godzinę rozpoczęcia testu oraz przewidywany czas na jego wykonanie.
- Uczeń, który nie weźmie udziału w teście sprawdzającym wiedzę (kartkówka, sprawdzian), jest zobowiązany do napisania testu w terminie dodatkowym, ustalonym przez nauczyciela.
- Oceny uzyskane podczas nauczania zdalnego są odnotowane w e-dzienniku.
- Przy ocenianiu uczniów obowiązuje skala ocen i rangi opisane w przedmiotowych zasadach oceniania.
- Pozostałe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania regulują dotychczasowe zapisy Statutu Szkoły.
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI OCENIANIA WYNIKAJĄCE ZE SPECYFIKI NAUCZANIA NA ODLEGŁOŚĆ
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu.
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu lub ze względu na uwarunkowania psychofizyczne, nauczyciel powinien umożliwić uczniowi wykonanie tych zadań w alternatywny sposób.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może wpływać poziom jego kompetencji informatycznych.
- Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne, zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosowują poziom trudności zadań do możliwości uczniów.
- Nauczyciele nie mogą zadawać prac wymagających korzystania przez ucznia z drukarki.
- Jeżeli uczeń/rodzic nie przekaże wykonanej pracy w ustalonym przez nauczyciela terminie, otrzymuje przypomnienie o konieczności wywiązania się z obowiązku (nauczyciel wpisuje uczniowi „bz” – brak zadania).
- W przypadku dalszego braku zadania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, którą może poprawić w sposób i terminie określonym przez nauczyciela.
- Nauczyciele w pracy zdalnej mogą przeprowadzać kartkówki, testy, sprawdziany, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia.
- Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, w jaki sposób zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane.
- Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.
OBOWIĄZKI RODZICÓW/PRAWNYCH OPIEKUNÓW
- Rodzice/prawni opiekunowie mają obowiązek utrzymywania stałego kontaktu z nauczycielem w razie pojawiających się trudności w nauce lub innych przyczyn braku aktywności ucznia w procesie dydaktycznym, np. brak logowania, nieodrabianie zadań, brak odpowiedzi na wysyłane wiadomości.
- Rodzice mają obowiązek wspomagania dziecka w nauce zdalnej przez kontrolowanie udziału w zajęciach lekcyjnych, pomoc w przesyłaniu rozwiązań i kontaktowanie się z wychowawcami i nauczycielami podczas konsultacji na platformie Classroom.
INFORMACJE KOŃCOWE
- Obowiązuje zakaz nagrywania zajęć lekcyjnych, konsultacji i spotkań prowadzonych on-line.