Bezpieczeństwo

PODEJMOWANIE INTERWENCJI W SYTUACJACH SZCZEGÓLNYCH ZAGROŻEŃ

 

Działania podejmowane w sytuacjach wystąpienia zachowań agresywnych

i przemocowych muszą mieć charakter kompleksowy. Ich celem jest zmiana

zachowań sprawców i ofiar agresji. Skuteczność podejmowanych interwencji zależy od tego, czy nauczyciele i rodzice konsekwentnie realizują jednolity system oddziaływań wychowawczy wobec dziecka i sposoby reagowania na agresję.

System reagowania powinien uwzględniać następujące założenia:

 należy reagować na każdą sytuację, w której występuje agresja i przemoc

 brak reakcji komunikuje uczniom, że mają prawo tak się zachowywać,

 doraźne sytuacje wymagają szybkiej i zdecydowanej interwencji,

 ważne jest wykazywanie troski o ucznia (dotyczy to zarówno ofiary jak

i sprawcy). Nie należy potępiać ucznia, ale wskazywać na zachowania

nieaprobowane, wyrażać brak zgody na stosowanie agresji i przemocy,

 każdą sytuację należy wnikliwie rozpatrywać,

 konieczne jest współdziałanie z innymi nauczycielami i udzielanie sobie

nawzajem wsparcia.

Osoba podejmująca interwencje powinna unikać:

  • agresji fizycznej,
  • agresji słownej (nie obrażać, nie zawstydzać, nie oceniać ucznia lecz jego

zachowanie, nie stosować komunikatów typu „ Ty”),

  • okazywania niepewności,
  • długich monologów i moralizowania,
  • wchodzenia w rolę sprawcy, by mu pokazać, co czuje osoba poszkodowana.

Powinna natomiast :

  • reagować stanowczo,
  • mówić prosto i jasno,
  • traktować sprawcę jak osobę, która może sama wziąć odpowiedzialność za swoje czyny, ale jednocześnie swoim zachowaniem woła o pomoc,
  • jeśli to konieczne to użyć siły, ale tylko tyle, ile potrzeba np. do rozdzielenia

bijących się uczniów, lub przytrzymać, kiedy dziecko ma napad furii), a

w wyjątkowej sytuacji należy wezwać Policję,

  • szanować ucznia (mówić o zachowaniu, nie o osobie).

Interwencja powinna zostać odnotowana w dokumentacji szkolnej – zgodnie

z przyjętymi przez szkołę procedurami.

W przypadku braku efektu interwencji doraźnej nauczyciel powinien

podjąć dalsze działania:

  1. Poinformowanie wychowawcy o zdarzeniu.
  2. Przeprowadzenie przez wychowawcę rozmowy z uczniem/ uczniami w obecności nauczyciela –świadka zdarzenia,
  • jeżeli w zdarzeniu agresji lub przemocy uczestniczy więcej niż jedna osoba należy rozmawiać z każdym z osobna, zaczynając od lidera grupy,
  • miejscem rozmów powinno być pomieszczenie zapewniające spokój i brak osób nie zainteresowanych sprawą,
  • nauczyciel, który decyduje się na przeprowadzenie rozmowy powinien jasno

określić jej cel,

  • nauczyciel powinien opisać zachowanie ucznia, które jest powodem rozmowy ,
  • należy upewnić ucznia, że nauczyciel chce mu pomoc,
  • sprawca (sprawcy) musi otrzymać od nauczyciela jasny i jednoznaczny komunikat o braku akceptacji zachowania agresywno – przemocowego,
  • należy dać uczniowi szansę wypowiedzenia się na temat zachowania będącego

powodem interwencji,

  • wysłuchać, stosując aktywne metody słuchania,
  • jeżeli uczeń milczy należy powrócić jeszcze raz do propozycji pomocy,
  • omówić z uczniem skutki przejawianych przez niego zachowań oraz poinformować o potrzebie spotkania z rodzicami
  • jasno określić konsekwencje.
  1. Przeprowadzić rozmowę z dziećmi – ofiarami agresji lub przemocy i powiadomić ich rodziców.

W rozmowach z dziećmi – ofiarami przemocy należy pamiętać, aby:

  • powiedzieć dziecku o swoich intencjach
  • okazać ciepło i akceptację,
  • wczuć się w stan emocjonalny dziecka,
  • dostosować się do sposobu mówienia, siedzenia dziecka,
  • aktywnie, uważnie słuchać,
  • zadawać pytania ułatwiające nawiązanie kontaktu,
  • unikać zbyt wielu dociekliwych pytań,
  • nie oceniać dziecka ani zdarzeń, które przedstawia,
  • nie podważać jego wypowiedzi,
  • pomagać dziecku nazywać uczucia,
  • nie mówić za dziecko,
  • nie wyręczać dziecka,
  • pokazywać dziecku jego mocne strony, dowartościować je,
  • docenić odwagę dziecka, kiedy mówi o bolesnych dla siebie zdarzeniach,
  • uszanować jego odmowę i lęk, kiedy nie wskazuje sprawców,
  • przypomnieć dziecku prawa, które go chronią,
  • informować dziecko o wszystkim, co zamierzamy zrobić w tej sytuacji,
  • zmotywować je do współpracy ( z wychowawcą, pedagogiem szkolnym,

psychologiem, terapeutą, przedstawicielami innych instytucji) w celu rozwiązania problemu.

  • być cierpliwym – dawać czas na udzielenie odpowiedzi,
  1. Sporządzenie notatki ( opis zdarzenia, osoby uczestniczące, sprawca,

poszkodowany).

W sytuacji powtarzających się agresywnych zachowań dziecka,

wezwanie rodziców /prawnych opiekunów ucznia do szkoły w celu:

1.Omówienia z rodzicami zachowania dziecka i ustalenie strategii współpracy

rodziców ze szkołą:

  • pozyskanie ich do współpracy,
  • ustalenie jej zasad,
  • opracowanie kontraktu dla dziecka, określenie w nim zachowania

nieakceptowanego, oczekiwania wobec dziecka,

  • ustalenie zaleceń do pracy z uczniem dla rodzica zadań określonych w kontrakcie,
  • ustalenie hierarchii konsekwencji.
  1. Wspólnie z rodzicami przyjąć ostateczną wersję kontraktu.
  2. Monitorować realizację kontraktu.
  3. Jeżeli kontrakt ma być udostępniony innym nauczycielom, o fakcie tym powinni być powiadomieni rodzice.
  4. Przekazanie rodzicom informacji dotyczących oferty zajęć proponowanych przez szkołę w celu przeciwdziałaniu agresji:

– zajęcia pozalekcyjne , szczególnie sportowe i artystyczne,

– świetlica socjoterapeutyczna,

– konsultacja dla ucznia i rodzica,

– stałe wsparcie pedagoga i psychologa,

  1. Wyrażenie pisemnej deklaracji dotyczącej uczestnictwa ucznia w oferowanych zajęciach.
  2. Zgłaszanie powtarzającej się sytuacji agresywnych zachowań u dziecka do

pedagoga i dyrektora szkoły.

  1. Natychmiastowe powiadomienie przez wychowawców pedagoga, psychologa

i dyrektora szkoły o przypadkach szczególnie drastycznych zachowań agresywnych (stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia).

  1. Ustalenie przez wychowawcę w porozumieniu z dyrektorem szkoły sankcji

w stosunku do ucznia/ uczniów , w oparciu o Statut Szkoły.

  • upomnienie ustne otrzymane w indywidualnej rozmowie z nauczycielem

przedmiotu lub wychowawcą

  • upomnienie ustne z wpisem do zeszytu obserwacji lub zeszytu ucznia
  • upomnienie dyrektora szkoły otrzymanym w indywidualnej rozmowie z pisemnym powiadomieniem rodziców ucznia
  1. Przekazanie rodzicom (prawnym opiekunom) pisemnej lub ustnej informacji na temat wyciągniętych w stosunku do ucznia/ uczniów konsekwencji wynikających ze Statutu Szkoły.
  2. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy z kadrą pedagogiczną lub nie

reagują na wezwanie do stawiennictwa w szkole, a nadal u dziecka występują

agresywne zachowania, szkoła pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd

rodzinny lub Policję.

  1. W sytuacji , gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej metody oddziaływań wychowawczych (rozmowy z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkanie z pedagogiem/psychologiem, itp.) i ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów dalszy tok postępowania leży w kompetencji w/w instytucji.

Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11