POSTĘPOWANIE Z UCZNIEM,KTÓRY ULEGŁ WYPADKOWI W SZKOLE
Nauczyciel, który jest świadkiem wypadku lub zajścia, w którym są poszkodowani, jest zobowiązany do podjęcia czynności ograniczających skutki zdarzenia.
- Udziela wymaganej pierwszej pomocy przedmedycznej.
Jeżeli obrażenia u poszkodowanego ucznia są poważne i wymagana jest
natychmiastowa pomoc medyczna specjalistyczna wzywa karetkę pogotowia po
wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów dziecka i dyrektora szkoły.
W przypadku, gdy życie dziecka jest zagrożone wówczas natychmiast
należy wezwać karetkę pogotowia a później powiadomić dyrektora szkoły
i rodziców.
- Nauczyciel zawsze upewnia się (po udzieleniu pomocy przedmedycznej), czy
uczeń może uczestniczyć w dalszych zajęciach, czy zostanie odebrany przez rodzica i o której godzinie. Uczeń nie może samodzielnie wracać do domu jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do jego samopoczucia.
- Każdy wypadek tj. rana cięta, uderzenie w głowę lub w inną część ciała itp.,
który wydarzył się w czasie pracy na lekcji, podczas upadku na przerwie należy powiadomić rodzica osobiście przy odbiorze dziecka lub telefonicznie.
- Każdy wypadek zgłaszamy w sekretariacie i wypełniamy kartę zgłoszenia
wypadku w dniu, w którym wypadek się zdarzył.
- Z każdego wypadku ucznia spisany jest protokół wypadku.
- O każdym wypadku, o którym jest mowa w punkcie 3 nauczyciel
powiadamia natychmiast dyrektora szkoły, a pod jego nieobecność osobę
kierującą placówką.
POSTĘPOWANIE Z UCZNIEM, KTÓRY ŹLE ZACHOWUJE SIĘ
NA ZAJĘCIACH
- W przypadku zachowania ucznia, które zaburza tok zajęć, nauczyciel prowadzący zajęcia podejmuje działania dyscyplinujące.
- W przypadku, gdy uczeń nie koryguje swojego zachowania, nauczyciel korzysta z pomocy pedagoga szkolnego.
- Pedagog przeprowadza rozmowę dyscyplinującą ucznia.
- W przypadku utrzymujących się trudności wychowawczych z uczniem, pedagog we współpracy z wychowawcą i rodzicami ucznia przeprowadza diagnozę problemów wychowawczych i emocjonalnych ucznia.
- Pedagog ustala system pracy z uczniem i oddziaływań indywidualnych w celu
eliminacji zachowań niepożądanych.
SZCZEGÓŁOWE PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU
AGRESYWNEGO ZACHOWANIA UCZNIA.
Pierwszy krok to identyfikacja uczniów, którzy są zagrożeni agresją i przemocą oraz tych, którzy stosują agresję i przemoc w szkole. Wszyscy pracownicy szkoły powinni być przygotowani do rozpoznawania uczniów – potencjalnych ofiar i potencjalnych sprawców.
Symptomy umożliwiające identyfikację uczniów – ofiar agresji i przemocy to:
- zamykanie się w sobie,
- smutek, przygnębienie,
- pogorszenie wyników w nauce,
- osamotnienie,
- zmienność nastrojów,
- objawy psychosomatyczne (np. bole głowy, bole brzucha),
- spóźnianie się do szkoły lub jej unikanie, wagary,
- trzymanie się blisko nauczycieli,
- bycie obiektem drwin ze strony kolegów,
- izolowanie się,
- ślady przemocy (sińce, zadrapania, zniszczone ubranie i przybory szkolne).
Symptomy umożliwiające identyfikację uczniów – sprawców agresji i
przemocy to:
- demonstracja i używanie siły fizycznej,
- silna potrzeba dominacji i podporządkowywania sobie innych,
- trudności w podporządkowywaniu się normom,
- impulsywność,
- mała tolerancja na frustrację,
- buntowniczość,
- agresja (również wobec dorosłych),
- słaba empatia wobec słabszych,
- obniżony poziom lęku,
- pozytywny obraz własnej osoby.